Jul i de nordiske lande – 1. december i Hadsund

Foreningen Norden Mariagerfjord indbyder alle til en aften om Jul i de nordiske lande i den julesmykkede opholdsstue i Hadsund Roklub, Thygeslundvej 9, Hadsund, Torsdag den 1. december 2022, 19:00-22.00. Udvalget, som arrangerer aftenen, arbejder nu hårdt med udsmykning og med indsamling af oplysninger, så de kan fortælle om tro, overtro, traditioner, julemad, julebag, gaver, julefrokoster, juleudsendelser, udsmykning og julesalg. Vi serverer gløgg og æbleskiver, og deltagerne kan købe andre julelækkerier.

Entré: 30 kr., 50 kr. for ikke medlemmer. Tilmeld venligst til Lisbeth Roth på 53 80 34 78 eller lisbeth@roth-hadsund.dk

Skumringstime i Hadsund og Hobro 14. november

Når det er mørkest i de nordiske lande, tænder vi lys og læser højt for voksne. Hadsund Kulturcenter er et af de næsten 2.000 steder i de nordiske og de baltiske lande, hvor der samtidig bliver læst
samme tekst op for at markere Skumringstimen, mandag den 14. november. Årets tekst til Skumringstimen er to kapitler af Bogen Åleevangeliet: Historien om verdens mest gådefulde
fisk, der er skrevet af Patrik Svensson. Han benytter bl.a. egne oplevelser som dreng sammen med sin far i den skånske natur i sin fortælling om den truede ål. I Hadsund er det Lone Thomsen, Hadsund, som er oplæser. Desuden er der musikalsk underholdning ved Anton Brink-Jensen, Hadsund, som spiller til danske sange, som vi synger sammen. I Hobro holdes Skumringstimen på biblioteket, hvor Lise Rosendahl læser op, og der er musikalsk underholdning med Bent Selchau og Egon Nielsen, som er arrangører.
Skumringstimen er en del af Nordisk Litteraturuge. Den omfatter også højtlæsning for børn i skoler og børnehaver under den fælles titel Morgengry. Det er Foreningen Norden i de enkelte nordiske lande, der samlet står bag Nordisk Litteraturuge. Se mere herom: https://www.nordisklitteratur.org/da/
Skumringstimen i Hadsund gennemføres mandag den 14. november fra kl. 19.00 i Hadsund Kulturcenter, Kirkegade 2-4, Hadsund. Alle er velkomne. Det er gratis at deltage.
Vi serverer kaffe og kage. Derfor bedes I tilmelde jer hos Lisbeth Roth: lisbeth@roth-hadsund.dk tlf.: 53 80 34 78.

Anders Agger fortæller om Norden

– Jeg blev overvældet af Norden, sagde Anders Agger til tidsskriftet Nordiske om tv-serien Anne og Anders i Norden, der blev vist på DR-TV i efteråret 2021. Torsdag d. 1. september kommer Anders Agger til Hadsund Kulturcenter, hvor han vil vise billeder og fortælle meget mere fra rejsen i de nordiske lande og om møderne med vore nordiske naboer.
Alle er velkomne til arrangementet. Billetter koster 75 kroner + billetgebyr og kan købes her
Se mere om arrangementet her

Besøg den nordiske koncern, der omsætter 2 mia. æg årligt

Torsdag den 2. juni kl. 16.00 mødes vi hos DAVA Foods, Fabriksvej 6, Hadsund.

DAVA Foods er markedsleder i de nordiske lande, hvor koncernen sælger hvert tredje æg – to milliarder æg om året.

DAVA-Foods driver 11 ægpakkerier og -fabrikker i Norden og i Estland. Koncernen har 300 medarbejdere, og den arbejder med seks sprog, fire forskellige valutaer og når ud til 28 mio. forbrugere.

Om dette og meget mere fortæller administrerende direktør Ivan Noes, DAVA Foods, når vi mødes. Alle er velkomne, det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig, læs mere her

Hør om Grønlands historie, sagn og myter, samt oplevelser og se flotte film og fotos

Steen Madsen fortæller fra sin tid i Grønland. 18. maj kl. 19 i Hadsund Kulturcenter. Du kan læse mere om arrangementet og tilmelde dig her

Troels Jensen fortæller og viser fotos om Islændinge og Island

19. april kl. 19 i Hobro Medborgerhus. Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her

Program for arrangementer i 1. halvår 2022

Hør om Island og islændinge, se film, fotos og hør fortællinger fra Grønland og kom med på besøg på Hadsundvirksomheden DAVA Foods, som er størst i Norden inden for æg. Se hele programmet for årets første halvdel her

__________________________________________________

Program for arrangementer i 2. halvår 2021

Vi har desværre måttet aflyse / udskyde forårets arrangementer på grund af corona, men er nu klar med program for det kommende halvår.

Program 2021

Viden om Norden

Viden om Norden rummer omtale af og links til forskellige TV-serier og film og lignende, der fortæller om nordisk historie, natur og kultur mm. i de nordiske lande. Dertil kommer aktuelle nyheder om det nordiske samarbejde i Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Foreningen NORDEN. Viden om Norden blev første gang rundsendt til vore medlemmer 3. februar 2021 som et alternativ til de møder, vi ikke kunne holde p.g.a. Corona.

Viden om Norden nr. 11- 2022

Viden om Norden nr. 10- 2022