–    Når vi ser de unge gå på gaderne rundt om i verdens storbyer, tænker mange af os lidt ældre på det gamle indianske ordsprog: “Vi har ikke arvet jorden fra vores forældre – vi har lånt den af vores børn”.

–    Den sætning var meget fremme, da Gro Harlem Brundtland i FN i 1987 kom med den banebrydende rapport Vor Fælles Fremtid, der første gang satte fokus på global bæredygtighed.

–    Og det er nu, der skal smedes, vi kan ikke vente længere.

Det fastslår Marion Pedersen landsformand i Foreningen Norden. Det sker som optakt til at hun tirsdag den 24. august kommer til Hadsund og fortæller alle interesserede om Norden globalt set og Foreningen Norden i fortid, nutid, fremtid.

Det er opløftende at se
at de unge tager ansvar

–   Vi har en ung generation, som frygter for deres fremtid. Og det er særdeles positivt at se, at de unge nu tager kampen op og på en konstruktiv måde prøver at råbe os andre op, fortsætter Marion Pedersen

–   Nu er det op til os at påtage os ansvaret, og ikke lade stå til.

–   Vi skal tage deres nødråb alvorligt og i fællesskab i Norden sætte højere mål for bæredygtig udvikling, som skaber en ramme for deres og vores fremtid uden frygt for endnu flere klimaforandringer med skovbrande, stigende vandstande, tsunamier, tørke, sult, miljøforurening, smitsomme sygdomme og folkevandringer til følge.

–   De unge viser vejen i øjeblikket, og vi skal tage dem alvorligt!

–   Heldigvis er de nordiske statsministre enige om at sætte den dagsorden højest på den nordiske dagsorden i de kommende år.

Den lokale afdeling arrangerer mødet

Foreningerne Norden fyldte 100 år i 2019. Organisationerne blev oprettet lige efter 1. Verdenskrig ud fra den tanke, at jo mere vi samarbejder og lærer hinanden at kende, jo mindre risiko er der for at vi ryger i totterne på hinanden.

Foreningerne har bl.a. medvirket til at få skabt pasunion, fælles arbejdsmarked, socialkonvention, sprogkonvention og tæt samarbejde mellem uddannelser.

Der er fortsat hårdt brug for, at vi kæmper sammen i Norden – bl.a. i opgaver om sundhed som corona epidemien har vist, grøn omstilling samt forsvaret i denne tid, hvor stormagterne har fokus på Arktis inkl. Grønland.

I dag er Norden måske den mest integrerede region i Verden.

Her i Danmark har Foreningen Norden næsten 100 lokalafdelinger over hele landet.

Det fortæller landsformand Marion Pedersen meget mere om i Hadsund Kulturcenter, tirsdag den 24 august kl. 19.00.

Det er den lokale afdeling, Foreningen Norden Mariagerfjord, der inviterer alle interesserede i området til mødet.

Pressemeddelelse: Den 100-årige som kæmper for nordboernes fælles fremtid